Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Om ullen vår


Ubehandlet ull er uten kjemisk preparering, den er ikke bleket, men den kan være farget med miljøvennlige farger uten tungmetaller. Ubehandlet ull har også naturlig innhold av lanolin (ullfett) som gjør at den kan vaskes sjelden. Les mer om ubehandlet ull.

Ja, ullprogrammene på moderne vaskemaskiner fungerer også på vår ull selv om den er fri for den tynne plasthinnen som mye annen ull har. Det er viktig at temperaturen er max 30 grader og at riktig mengde ullsåpe brukes. Hvis vaskemaskinen har vannspareprogram bør ullen vætes før bruk eller vaskes en gang uten såpe før vask med såpe. Ull er så lett at maskinen ellers beregner for lite vann og dermed blir såpen for konsentrert og plaggene krymper.
Se vår vaskeveiledning her.

Nei, det er ikke nødvendig. Våre klær er helt frie for skadelige kjemikalier, og er kun farget med trygge farger.
Les mer om ullen vår.

Møll liker ikke lukten av lavendel. Bruk derfor en lavendelpose og legg den blant klærne om du pakker dem ned. Skal ullen oppbevares over lengre tid uten å bli brukt, bør den pakkes ned i tette plastposer eller bokser.
Les mer om ull og møll.

Om du har vært uheldig å krympet ullplagget, vil det nok ikke komme helt tilbake til slik det var før feilvask. Du kan eventuelt prøve å bruke en ullkur for å mykgjøre plagget noe, for så e strekke det når plagget er vått (pass på å skylle ullkuren godt ut før du strekker). Om plagget fremdeles ikke kan brukes, kan det klippes opp til lapper som kan brukes for å reparere andre ullplagg med småhull.

Betaling/kreditering


Du kan lese om betalingsmåter her.

Kjøpesummen krediteres det kortet som ble brukt til betalingen når varene er registret mottatt. Har du valgt faktura, krediteres beløpet der. Vi kan sjekke at beløpet er frigitt fra Klarna, men har ikke rettigheter til å se til hvilket kort, det har kun Klarna.

Det hender at ordrebekreftelsen havner i spam- eller reklame-filteret. Ligger den ikke der heller, er nok ordren blitt avbrutt underveis og må gjøres på nytt. Se neste spørsmål hvis du er belastet for kjøpesummen.

Noen ganger skjer det at ordren, av en eller annen grunn, avbrytes sent i betalingsprosessen eller etter betaling. Da kan kjøpesummen likevel bli reservert, og ser ut som belastet kortet. Kjøpesummen for kansellerte ordre frigis igjen av banken, vanligvis etter én til to virkedager. Merk at kjøpesummen krediteres det kortet som ble brukt ved betalingen.

Kjøpesummen reserveres fra kortet ved bestilling, men belastes først når ordren er registrert som pakket og sendt fra oss. Dette sikrer kundene ved at nettbutikker ikke kan ta betalt for pakker som ikke er sendt. Imidlertid gjør det også at vi dessverre ikke kan oppheve betalingen herfra, men må vente til banken opphever reservasjonen.

Kjøpesummen for alle varene som er bestilt reserveres fra kontoen din ved bestilling og belastes når vi sender pakken. Dersom det er feil på lageret, krediteres reservasjonen da for manglende varer, og kun gjeldene varer belastes. Dersom varene står i rest, opprettholdes reservasjonen til vi sender restvaren. Ønsker du ikke restvaren gi oss beskjed for kreditering av reservert beløp.

Velger du Klarna faktura, kan du betale senere uten at det koster ekstra.

Bestilling


Vi pakker hver dag og sender 1-2 virkedager etter mottatt ordre. Postnords leveringstid kommer i tillegg, 1-5 virkedager alt etter hvor du bor. Forsendelsestiden vises i utsjekk etter at du har lagt inn postnummer og valgt sendemåte.

Vi kan dessverre ikke endre en ordre, men vi kan kansellere den slik at du kan legge inn en ny, rettet ordre. For å kansellere må det sendes en mail til oss på post@noste.no med en gang etter bestilling, og emnefeltet må merkes med "Kansellering". Husk å skriv med ordrenr på ordren som skal kanselleres.

Vi kan dessverre ikke slå sammen ordre, men vi kan kansellere den slik at du kan legge inn en ny, rettet ordre. For å kansellere må det sendes en mail til oss på post@noste.no med en gang etter bestilling, og emnefeltet må merkes med "Kansellering". Husk å skriv med ordrenr på ordren som skal kanselleres.

Rabattkoder kan ikke kombineres med hverandre.

Du kan velge butikkene som hentested når du handler i nettbutikken. Vi sender da SMS når pakken er klar. Du kan reservere varer i butikkene hvis du ringer dem. For butikken i Bergen, ring: 55113250. For butikken i Oslo, ring: 55113255.

Levering og frakt


Ta kontakt med kundeservice, post@noste.no eller tlf 55113230 man-fre 10-16. Vi sender ny riktig vare sammen med ferdig frankert returemballasje til varen som kom feil.

Ordrebekreftelsen går i noen tilfeller i reklamefilteret eller spamfilteret. Sjekk der først, og kontakt kundeservice (post@noste.no eller tlf 55 11 32 30 man-fre 10-16) hvis du ikke finner den der, så hjelper vi deg videre.

Alle pakker som veier under 2 kg vil automatisk bli levert direkte i postkassen.

Nei, vi sender kun til adresser i Norge.

Du kan velge butikkene som hentested når du handler i nettbutikken. Vi sender da SMS når pakken er klar. Du kan reservere varer i butikkene hvis du ringer dem. For butikken i Bergen, ring: 55113250. For butikken i Oslo, ring: 55113255.

Kjøpesummen for alle varene som er bestilt reserveres fra kontoen din ved bestilling og belastes når vi sender pakken. Dersom det er feil på lageret, krediteres reservasjonen da for manglende varer, og kun gjeldene varer belastes. Dersom varene står i rest, opprettholdes reservasjonen til vi sender restvaren. Ønsker du ikke restvaren gi oss beskjed for kreditering av reservert beløp.

Sendetiden vil variere fra sted til sted, og om pakken leveres i postkassen eller sendes som pakke for avhenting på Post-i-butikk eller hjemkjøring. Når du velger leveringsmåte i kassen, vises PostNords forventede forsendelsestid.

Bytte, retur og reklamasjon


Så lenge vi fortsatt har varen i sortimentet vårt, går det fint å få byttet den. Gjeldende sortiment finner du på våre nettsider, eller ta kontakt med oss.

Kontaktinformasjon kundeservice.

Les om hvordan å bytte og og retur her.

Du kan bytte varer kjøpt på nett i butikkene våre, men skal du benytte angreretten din og få pengene igjen, må varene returneres til nettbutikken slik at mellomværende blir riktig oppgjort. Du kan eventuelt levere returvarene i butikkene, så leverer de dem videre for behandling og utbetaling i nettbutikken.

Ja, det kan du. Vi bytter alle ubrukte, salgbare varer som vi har i vareutvalget vårt. Ta kontakt med kundeservice på post@noste.no, så hjelper vi deg videre.

Ja, det kan du. Vi bytter alle ubrukte, salgbare varer som vi har i vareutvalget vårt. Ta kontakt med kundeservice på post@noste.no, så hjelper vi deg videre.

Dersom du returnerer gjennom vår returordning, trekker vi kr 49,- ved tilbakebetaling av beløpet for varen(e). For bytte av vare(r) trekker vi ifra fraktkostnad ved ny bestilling.

Nei vi betaler frakten på varer som må ettersendes.

Pengene blir tilbakebetalt via Klarna så fort vi har mottatt og registrert retursendingen din.

Gavekort


Ta kontakt med kunderservice, post@nostebarn.no eller tlf 55113230 man-fre 9-16, så ser vi om vi kan finne ut av det.

Du har 14 dagers full angrerett for alt som kjøpes på nett, også på gavekort.

Miljø og etikk


Mulesing er klart i strid med vår grunntanke, så all ullen vi bruker er garantert mulesing-fri.
Les mer om dyrevelferd.

Annet


Strikkeoppskrifter sendes automatisk som en digital pdf i ordrebekreftelsen for bestillingen.

Omtrent en gang i året søker vi etter nye ambassadører for Nøstebarn. Vi ønsker en variert gruppe ambassadører, så har ingen formelle krav. Abonner på nyhetsmail eller følg med på sosiale medier for å fange opp når vi skal fornye oss.

Under pandemien måtte vi stenge våre fem butikker. Vi har i ettertid åpnet butikken på Nesttun i Bergen, og nå har vi også åpnet ny butikk på Grünerløkka i Oslo! Vi håper å kunne vokse enda mer, og få gleden av å åpne flere butikker rundt om i landet.

Vi anbefaler å bruke nettleseren Google Chrome, Firefox eller Edge til våre nettsider. Internet Explorer støttes ikke like godt.

Kontakt oss enten på mail eller tlf her, og vi hjelper deg gjerne!

loader
Laster ...